Logo animace

Hathajóga

Lidé, kteří jsou orientovaní na tělesnou schránku, se věnují hathajóze. Hathajóga je spojení jóga dvou energií – sluneční ha a měsíční tha.

Slovo hatha původně znamená nátlak, násilí, tj. radikální zásah do organizmu. Ve starých jógových textech se odvozuje z kombinace dvou manter: Ham a Tham.

Ham a tham ( nebo také só ham) je podle nádajógy naše první mantra, první zvuková vibrace.

Je to náš vdech a výdech – projev individuálního života.

Ham znamená Slunce, kladný princip života. Tham je měsíc, negativní lunární energie. Jediná, vše sjednocující podstata je zdánlivě opuštěna a lidská mysl poznává dvě protikladné síly, které předznamenávají život – udržují jeho napětí i sepjetí.

Hathajóga znamenala původně zharmonizování těchto dvou základních sil, byla to jóga, založená na bázi tělesné. Od projevu naší existence, těla, až ke kvalitativní odlišnosti vědomí se podle jógy rozkládají stálé jemnější a jemnější oblasti – těla. Jemnější prostupují hrubší a všechny tvoří nedílný celek. Všechny mají být jógovou praxí stimulovány a jejich činnost má být uvedena do harmonie. Tomuto zharmonizování „ psycho - fyziologických“ rytmů však nevyhnutelně předchází radikální očista celého organizmu. Nejdříve musí být tělo zbaveno nečistot, získaných jak nesprávnou životosprávou a povrchním dýcháním, tak také dispozicemi, se kterými se člověk již rodí.

Často jsou k hathajóze počítány ásany, bandhy, mudry, krije, pránájáma a mantry. Dnes někteří jógínové označují hathajógou pouze přípravu pro praxi jógy, spočívající v radikální očistě těla.

Ásana znamená v józe pozici těla.
Je to znehybnění uprostřed pohybu přírody, uvědomělé odtažení mysli z neustálého toku života. Klidné odpočinutí uprostřed neklidné činnosti smyslu.

I my jsme v každém sebenepatrnějším okamžiku v určité pozici, tj. zaujímáme určitou polohu v čase a prostoru. Prodloužení určité pozice s vědomým zaměřením k celku – s odložením všeho rozdělujícího a všedního – vede postupně k pochopení a k vnitřní harmonii této částice s celkem, pohynu se stálostí. To je hluboký filozofický význam ásan.

Fyziologický význam ásan je v tom, že udržují tělo zdravé a mysl svěží, klidnou a vyrovnanou.Napomáhají k integraci osobnosti a tím i k obrodě vnitřních jistot člověka. Staré texty se zmiňují o velkém množství ásan. Naznačují tím, že život tryská ustavičně na všechny strany, do makrokosmu i mikrokosmu, a že všechny bytosti a tvary zaujímají každým okamžikem nějakou pozici. Všechny bytosti tančí více nebo méně uvědoměle svůj tanec v čase. Ásana znamená uvědomění si této pozice, vzhled do kosmického zrcadla, které ji odráží.

Z tohoto velkého množství pozic, jež předcházely lidskému uvědomění, je prý 1600 výborných, a z nich 32 nejdůležitějších pro psychofyzickou regeneraci člověka. Většina pozic má jména zvířat. Tím jsou naznačeny jejich charakteristické postroje, určité vlastnosti nebo schopnosti.

Původ některých ásan souvisí s velmi starým mýty. Všechny symboly a jména některých božstev, které jóga přejala, znamenají v ní pouze evoluční stupně vědomí a poznání. Jsou také poukazem na mnohem starší původ jógy.

Prováděním ásan pročišťujeme postupně nervovou soustavu, povzbuzujeme funkci jednotlivých orgánů a žláz s vnitřní sekrecí, zjemňujeme a zušlechťujeme mysl a stimulujeme životní sílu – pránu. Při pozicích se učíme pozorovat jemné oblastí sebe sama, rozumět zákonitostem těla i mysli. Učíme se chápat hnutí, podněty a síly, vystupující z našeho podvědomí, vědomě eliminovat nižší a pěstovat vyšší. Upravujeme často rozvrácený životní řád a uvádíme tělo i mysl do harmonie. Jsou-li ásany moudře prováděny, jsou jako přirozené léky a nemají negativních následků. Bez pevného základu není možno vystavět dům. Bez jamy a nijamy – základních kamenů charakteru člověka – nemůže být dosaženo cíle jógy. Proto ani praxe ásan nemůže přinést cvičícímu to, co očekává , není-li upevněn v samotném základu. Nestálost, napětí a zmatek mysli, předráždění nervového systému, které jsou největšími překážkami sáthany, mohou se naopak zvětšit.

Integrace osobnosti a vyššího stavu vědomí může být dosahováno jen pochopením a realizací základních jógových principů.

Bandha - v sanskrtu - vazba, pouto, závislost.
Bandhy jsou uzávěry, které blokují, uzavírají tlakem nebo pod tlakem tělesné otvory. Tímto svalovým stahem se uzavře životní energie – prána v těle. Bandhy pomáhají tuto energii kontrolovat a usměrňovat, spojují pránu s apánou.

Mudra - v sanskrtu - radovat se, pečeť, znak.
Mudry jsou symbolická gesta nebo polohy těla, které aktivují reflexní body a ovlivňují dýchání. Pomáhají udržet v těle pránu.

Krije - očistné techniky - v sanskrtu - činnost, očišťovací obřad, léčení
Šest technik, které k tomuto pročištění vedou, je známo pod jmény : néti, dhauti, basti, kapálabháti, trátak a nauli.

Pránájáma - v sanskrtu - ovládnutí prány pomocí soustavy dechových cvičení

Prána - v sanskrtu - dech, dýchání, životní dech

Praxe jógy využívá tzv .plný jógový dech, s uddijána mudrou kontrola podbřišku a s udždžají dech vítěze.

Jógu až na výjimky charakterizuje dýchání nosem, které vychází z předpokladu, že nosní dírky jsou spojeny s dvěma hlavními kanály energie prány, jdoucími podél páteře. Levá nosní dírky je spojena s idou - měsíční energie, a pravá s pingalou - sluneční energie. Rovnováha těchto pránických kanálů je předpokladem vzestupu kundaliní. Změnou dýchací aktivity - zrychlení či zpomalení dýchání, dýchání jednou nosní dírkou apod. člověk ovlivňuje i tok prány v těle. Dýchání je v józe spojováno s pohybem či zaujímáním ásan, jejich provedení usnadňuje, násobí zdravotní účinky cvičení a prodlužuje život. Pránájámické techniky učí člověka správně dýchat. Pravidelný klidný dech dostatečně zásobuje mozek kyslíkem , uvolňuje organizmus a nechává rovnoměrně proudit tělem pránu.

Mantra - v sanskrtu - man - mysl, trájaté - ochraňovat.
Mantra má mnoho významů, v józe se však tímto termínem nejčastěji označuje prvotní vibrace vesmírné energie. Plynulou recitací manter dochází k pročišťování mysli, tříbení myšlení a k probouzení jemnějších oblastí vědomí.Mantru může tvořit slovo nebo celá věta nebo jen jedna slabika. Mantry lze opakovat při cvičení ásán, například opakování bídžamanter při jednotlivých pozicích pozdravu slunci nebo při meditačním cvičení.

Jabloňová 71, Praha 10, 106 00, tel.č. +420 777 007 166, email: svat.m@seznam.cz top  |  home